فِستیوالِ سلامتیِ گُلِ محمّدی

تولید، فرآوری و بسته بندی انواع جوانه های گیاهی خوراکی

فِستیوالِ سلامتیِ گُلِ محمّدی

تولید، فرآوری و بسته بندی انواع جوانه های گیاهی خوراکی

گامی در راستای کمک به سلامت جامعه، با تولید و مصرف مواد غذایی سالم و طبیعی

- در جمع آوری محتوای این وبلاگ از منابع موثق داخلی و خارجی بهره گرفته شده است، خصوصا، دستورات پخت غذاهای جدید، از منابع خارجی استخراج و ترجمه شده اند، لذا ضمن حفظ حق مالکیت، لطفا با ما در نشر و اشاعه فرهنگ سلامت در جامعه همراه شوید -

بایگانی
آخرین نظرات

ایستگاه جوانی اینجاست

چهارشنبه, ۲۴ دی ۱۳۹۳، ۱۲:۵۶ ب.ظ

در عصر حاضر رژیم غذایی مردم فاقد ویتامین و املاح معدنی به مقدار لازم برای سلامتی بدن بوده و درصد عمده آن را چربی ها و غذاهایی با کمیت بالا و کیفیت پایین تشکیل می دهد.

بنابراین با وجود تغذیه نامناسب و رایج در کشور، امکان تأمین نیازهای بدن میسر نبوده و روش های ارائه شده برای بهبود تغذیه جامعه چندان سودمند نیست.شرط داشتن عمر طولانی و بدون بیماری ، رساندن موادغذایی به مقدار لازم و متعادل و مناسب به بدن است.

همواره شنیده ایم که پیشگیری بهتر از درمان است؛ ولی باید گفت 70 درصد بیماری ها در اثر تغذیه نادرست است. پس چرا این مسئله مهم کمتر مورد توجه قرار گرفته است؟ شاید به علت عدم آگاهی مردم در شناخت موادغذایی مفید بوده است.

از بیماری هایی که تلفات زیادی را به همراه دارد، سکته های قلبی و مغزی می باشد که همگان آن را مربوط به افزایش کلسترول خون می دانند؛ کلسترول زمانی خطرساز است که به صورت اکسید شده در جدار رگ ها رسوب کند؛چنانچه ویتامین هایE وC لازم که خاصیت آنتی اکسیدانی دارند برای بدن فراهم شوند، میزان کلسترول اکسید شده کمتر خواهد شد و همچنین این آنتی اکسیدان ها بدن را از سرطان محفوظ میدارند.

جوانه ها موادغذایی هستند که با روند طبیعی رشد و تولیدشان، در گروه سبزی ها، آن هم با ارزش غذایی بالا از نظر ویتامین ها و املاح محسوب می شوند. جوانه‌ها سرشار از ویتامین هستند، یعنی بیشتر از دانه‌های خشک مانند غلات و حبوبات ویتامین دارند زیرا در فرآیند جوانه زدن ویتامین ها،املاح و پروتئین قابل هضم بدن در آنها به مقدار زیادی افزایش می یابد.دانه خشک سبزی ها، غلات و حبوبات فاقد ویتامینC هستند ولی در هنگام جوانه زدن مقدار زیادی ویتامینC تولید می کنند، به طور دقیق‌تر جوانه‌ها در مقایسه با این مواد غذایی حاوی 3 تا 6 برابر ویتامین بیشتری هستند.

به عنوان مثال جوانه‌ی گندم در مقایسه با دانه‌ی گندم 6 برابر ویتامین C بیشتر و 3 برابر ویتامین A بیشتری دارد.

به طور کلی جوانه‌ها حاوی ویتامین C و آنتی اکسیدان ها هستند که با بیماری‌ها مقابله می‌کنند و باعث جذب بهتر آهن می‌شوند؛ همچنین امروزه که آلودگی هوا از بزرگترین عوامل غیرقابل گریز بیماریها است شگفت انگیزترین نکته درباره آنها توانایی شان در دفع ماده سمی دی اکسید کربن از بدن است.

با مصرف جوانه های مختلف می توان مقدار قابل توجهی از ویتامین هایB را به بدن رساند.

تامین ویتامین های CوE، بتاکاروتن و سلنیوم می تواند از اکسیداسیون چربی ها در بدن جلوگیری کند و نیز تأمین منیزیم می تواند فشار خون را کنترل نماید، تمام انواع این جوانه‌ها سرشار از فیبر هستند آن هم به میزان زیاد.

باید بدانید که فیبرها به لاغری و خوش اندامی کمک زیادی می‌کنند. فیبرها نه تنها دور شکمتان را کوچک‌تر می‌کنند بلکه باعث می‌شوند که شاخص ‌تری‌گلیسیرید خون نیز کاهش یابد. همچنین این فیبرها تغییرات قند خون را کنترل و انباشته شدن کالری‌ها را کاهش می‌دهند.

امروزه نقش و اهمیت جوانه ها به نحوی مطرح است که کارشناسان علوم تغذیه بر مصرف آن تأکید کرده و آن را در سبد غذایی روزانه خانواده ها معرفی می کنند. لذا اهمیت استفاده از جوانه ها که هم در دسترس، ارزان و سالم بوده و هم می توانند قسمت عمده ای از نیازهای بدن به ویتامین های مختلف ،املاح معدنی و آنزیم ها را تأمین کنند، مشخص می شود.

برای بهره‌مندی از مواد مغذی و ویتامین‌های موجود مصرف جوانه‌ها را در برنامه غذایی روزانه خود قرار دهید. میتوان جوانه ها را بصورت پخته در آش و سوپ ، یا بصورت خام در سالاد، ماست ویا در کنار غذا مصرف نمود. البته این به ذائقه‌ی خودتان نیز بستگی دارد. در هر حال خود را از خواص این نعمت‌های الهی محروم نکنید.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی