فِستیوالِ سلامتیِ گُلِ محمّدی

تولید، فرآوری و بسته بندی انواع جوانه های گیاهی خوراکی

فِستیوالِ سلامتیِ گُلِ محمّدی

تولید، فرآوری و بسته بندی انواع جوانه های گیاهی خوراکی

گامی در راستای کمک به سلامت جامعه، با تولید و مصرف مواد غذایی سالم و طبیعی

- در جمع آوری محتوای این وبلاگ از منابع موثق داخلی و خارجی بهره گرفته شده است، خصوصا، دستورات پخت غذاهای جدید، از منابع خارجی استخراج و ترجمه شده اند، لذا ضمن حفظ حق مالکیت، لطفا با ما در نشر و اشاعه فرهنگ سلامت در جامعه همراه شوید -

بایگانی
آخرین نظرات

آشتی با سلامتی

سه شنبه, ۲۳ دی ۱۳۹۳، ۰۲:۰۱ ق.ظ

آشتی با سلامتی

با نهایت تأسف به تازگی شاهد هستیم که سرانجام، آنهایی که نباید، به اهداف شومشان رسیدند و اثرات مدرنیته بر جامعه جاهل ما خودنمایی کرده و سلامت اکثر افراد جامعه را شدیدا به خطر انداخته است. آمار نامعقول رشد انواع سرطان خصوصا سرطان معده خود حاکی از موفقیت سیاست های خبیثی است که سال ها در سکوت کل جامعه ایرانی اسلامی بر آن مستولی گشته است. زمانی به بهانه اینکه چاه های آب از نظر بهداشتی مناسب نیستند، آب لوله کشی را به خانه ها آوردند و یکی از فعالیت های روزمره ایرانی را که همان آب از چاه کشیدن بود از وی گرفته، رذیلت تنبلی را به وی تحمیل کرده و فرهنگ اسراف را ناخواسته و بر خلاف آموزه های اسلامی وارد زندگی تک تک ایرانی ها کردند. تاوان آن اسراف را امروز در سراسر سرزمینمان میبینیم. امروز به جای آب، وایتکس (آب کلردار) را از طریق لوله هایی فرسوده و سمی به خوردمان میدهند. خطر این آب از خطر خوردن چای داغ در ظروف یکبار مصرف (یکی دیگر از محصولات مدرنیته) بیشتر است، چرا که این آب هر روز و روزی چندین مرتبه مصرف میشود و اکثر میکروبها و مواد شیمیایی سمی آن نیز با جوشاندن از بین نخواهد رفت. به تمام این ها، لوله های پلی اتیلنی را اضافه کنید که با افتخار و ضمانت چندین ساله در ساختمان هایمان جا نهاده اند. از اسمشان پیداست که حاوی چه مواد شیمیایی مضری هستند.

این ها گوشه ای از جنایات علیه بشریت بود، اما چه میتوان کرد؟ حذف تمام عوامل مدرنیته از زندگی روزمره مان به شدت سخت و نیازمند زمانی طولانی است، اما در این راستا باید تلاش کرد. توصیه میشود آب چشمه تهیه شود اما این هم در شرایط فعلی کار طاقت فرسایی خواهد بود. راه دیگری نیز موجود است؛ اگر بتوانیم به سیستم سم زدایی بدنمان کمک کنیم تا راحت تر سموم را دفع کند، تا حد زیادی از وقوع بسیاری بیماری ها جلوگیری کرده ایم. برای دفع سمومی همچون فلزات سنگین موجود در هوای آلوده (از بارزترین تحفه های مدرنیته)، مواد شیمیایی خطرناک موجود در آب و مواد خوراکی، کودهای شیمیایی که جذب بسیاری از میوه ها و سبزی ها و حتی حبوبات شده است، باید چاره ای اندیشید. تا زمانی که همه مردم از خواب غفلت بیدار شده و برای نابودی مدرنیته کمر همت ببندند، میتوان از مواد خوردنی سالم و مفیدی بهره برد که بدن بلافاصله از آن ها برای دفع مواد مسموم در آب، هوا و غذا استفاده میکند.

یکی از این مواد خوراکی بسیار مفید، حبوباتی هستند که به صورت جوانه زده درآمده اند. جوانه ها حامل مهم ترین ویتامین های روزانه بدن انسان هستند. آن ها نسبت به حبوبات خام و پخته دارای برتری هایی هستند که آن ها را از حبوبات، کاملا جدا و متمایز می کند، در این حالت اصلا نمیتوان جوانه ها را با حبوبات مقایسه کرد، یکی از مهم ترین تغییراتی که حبوبات پس از جوانه زدن پیدا می کنند، آب دار شدن و در نتیجه ترد شدن و در نهایت حذف نفخ آن ها در جوانه ها است. معده به راحتی آن ها را هضم کرده، روده آن ها را به سادگی جذب میکند، و به سرعت مواد مغذی و ویتامین های فراوان جوانه ها را به مصرف بدن میرساند. گویی حبوبات پس از جوانه زدن همچون بمبی منفجر شده و تمام مواد مغذی نهفته خود را آزاد میکنند. آن ها نمادی هستند از فلسفه کمال و ربوبیت، که برای رسیدن به تعالی تلاش میکنند. جالب آن است که برخی از حبوبات اصلا جوانه نمی زنند، حتی با وجود شرایط محیطی مناسب، آن ها همچون انسان های منفعل، تمایلی به رشد و تعالی ندارند و عاقبت دور ریخته می شوند.

پس از درک این موجودات زنده و ارگانیک، به این نتیجه می توان رسید که بهترین مواد مغذی موجود در جامعه مدرن، ماشینی و بی جان امروزی که هر روز شاهد مصائب، سختی ها و بیماری های آن هستیم، همین جوانه ها هستند. گرچه باز هم متأسفانه در فرآیند ماشینی سازی و اصطلاحا اشتغال زایی و تجارت و کسب و کار، و به جهت سود بیشتر و کاهش هزینه ها و به بهانه های واهی بهینه سازی، با ایجاد شرایط مصنوعی و مکانیزه برای رشد و فرآوری جوانه ها، روحیه لطیف و زنده آن ها را خدشه دار میکنند، لیکن شکل دهی فرهنگ استفاده از آن ها در سبد غذایی روزانه، گامی است موثر و نیکو در راستای کمک به سلامت بیمار جامعه امروزی ما.

تولید خانگی جوانه ها کار سخت و پیچیده ای نیست، اما متأسفانه خانواده های ما تحت تأثیر شرایط اجتماعی، با ضیق وقت مواجه اند؛ لذا یافتن محصولات خانگی و ارگانیک، موهبتی است که هنوز از جانب بسیاری انسان های خیرخواه و خداجوی دنبال میگردد.

در این مسیر سخت و با وجود رقبای کارخانه ای و دندان گرد، با هدف اشتغال معدودی بانوان سرپرست خانوار، به تولید، فرآوری و بسته بندی جوانه ها، به سبک کاملا خانگی و طبیعی، پرداخته شد. مسلم است که در ابتدای راه هستیم و نیازمند حمایت، اما هم اکنون این محصولات، با نام جوانه گل محمدی و نماد (لوگوی) فوق به صورت کاملا محدود و سفارشی در سطح اصفهان و حومه آن (شهر جدید بهارستان) توزیع میگردند.

جوانه ها محصولات جدید و نوینی نیستند، آن ها روزی به عنوان سبزیجات در تمام میوه فروشی ها و فروشگاه ها یافت می شدند، اما آهسته با نهادینه شدن فرهنگ شهرنشینی و تغذیه غلط در کل جامعه، از سبد غذایی خانواده ایرانی حذف شدند. امیدواریم با کمک خود مردم، بار دیگر آن ها را در سفره ایرانی مان بیشتر و بیشتر ببینیم، انشاالله                                   

              آ. قاف. - دی ماه 93

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی